wachten...

facebook_32.png

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

UP! in de klas

Prinsenbosschool Gilze

Op 6 juni 2016 zijn Miek en Alexandra met de MovieMixMozaiek filmpjes op schoolbezoek geweest op de Prinsenbosschool op AZC (en gezinslocatie) Gilze in Brabant. Met onze toolkit vol kleine digitale cameraatjes, tekenpapier, stiften en onze laptop kwamen we om om 1 uur aan. We werden warm ontvangen door de juf van groep 8. De Prinsenbosschool is een school voor vluchtelingenkinderen. Het vorig schoolseizoen geopende nieuwbouw gebouw ruikt nog naar het kleurrijke linoleum. Zeven klaslokalen, natuurlijk digiborden, een speelzaaltje. Buiten genieten de kinderen van diverse speelterreinen. En dat in het uitgestrekte bosgebied van Gilze, op een voormalig luchtmacht terrein.

Prinsenbosschool Gilze.jpg

Dit is Alexandra van UP! met een doos vol cameraatjes. Samen met Miek bezoekt ze scholen om de filmpjes MovieMIxMozaiek en de Vlogs die kinderen op AZC's gemaakt hebben te vertonen. Alexandra maakt zelf ook films. Met UP! wil ze graag dat kinderen elkaar filmpjes zien en er over kunnen praten. Want filmen is tof, creatief en interessant! Wist je trouwens al dat de filmpjes elk jaar ook op het Cinekid festival in Amsterdam vertoond worden?

FATIME PRESENTEERT HAAR FILMPJE!

De Prinsenbosschool telt ongeveer 130 leerlingen. Een van hen is Fatime uit Afghanistan 9 jaar, die 5 jaar geleden met haar familie uit moest Afghanistan vluchtten. Fatime wil graag Nederland blijven en doet haar best op school. Toen Fatime nog in AZC Almere woonde heeft ze meegedaan aan de filmworkshop MovieMixMozaiek. Daarna moest het hele gezin naar AZC Gilze en dus konden we het filmpje waaraan Fatime meewerkte in haar nieuwe klas op AZC Gilze laten zien en bespreken.

20160705_131951.jpg

Na de vertoning van het filmpje konden de leerlingen Fatime interviewen. En ook Miek van UP! wilde graag weten wat haar ervaringen waren met het delen van het filmpje op school. Daarna hebben haar klasgenootjes hun herinneringen aan de leukste delen van de film op gekleurde blaadjes geschreven. Natuurlijk kan niet iedereen goed Nederlands, want dat is niet hun moeder taal! Maar de kinderen waren ijverig en schreven van alles op. Fatime zei zelf: Het leukste vond ik filmen en dat je voor de camera kon staan en de andere kinderen mochten filmen". Arvin van12 jaar ziei: “Ik vind de vorm en het muziek en de interview van de film mooi". Saba Kazem 14 jaar: "De kinderen heel leuk praat Nederlandse. Sokeil 12 jaar uit Afghanistan: “Alles is leuk, interview, film, AZC, School, Voetbalveld, speeltuin en bloemen". Hussin Amir uit Afghanistan: “Interview, spelen voetbal."

Lilit 11 jaar: “Ik vond het huis leuk."

Eric 12 jaar: “ Talent, interview, voetbal, gaan naar school, skates, hebben goed en lief vriends en vriendins.

Houssein 11 jaar: Alles is leuk, dat ze elkaar interviewen, hoe het is om in een AZC te wonen".


IN DE ROL VAN JOURNALIST

Toen was het de bedoeling is dat de kinderen zich zelf!! in de rol van journalist gingen inleven. Voor sommige kinderen was dit even moeilijk zijn. We vroegen of ze wisten wat een journalist is? En we legden uit dat je als journalist kan schrijven voor kranten, tijdschriften en websites, of je maak je reportages voor radio en tv of een vlog!! Als journalist mag je alles vragen! Dat heet 'interviewen".

De kinderen konden hun "brandende vragen" op gekleurde blaadjes opschrijven. Wat zou je een nieuw jongetje of meisje dat hier in AZC Gilze komt wonen willen vragen als journalist? Stel je mag een ' 'interview' met iemand die hier nieuw komt wonen maken.? Schrijf dat op! Er waren mooie vragen van Lilit 11 jaar uit Palestina die vroeg: Hoe voelt het om in een AZC te wonen? Vind jullie het eten lekker? Wat doe je als je ziek bent? Waar com jullie vandan? Soleil 12 jaar uit Afghanistan vroeg: Waar kom jij vandaan? Hoe moeilik of makkelijk was de reis, Hoe doe je met eten? Ben je ben famili of alleen? Natuurlijk kon niet iedereen al helemaal goed Nederlands schrijven; want het is niet de moedertaal van deze kinderen! Sommige kinderen zijn langer en anderen zijn ook pas kort in Nederland. Maar iedereen heeft wel goeie vragen opgeschreven. Zoals Saba 14 jaar die vroeg: " Wat zij uw hubes? (hobbies), Wat wil je doen in je leven?. Er waren meer kinderen die vroegen naar toekomstplannen. Er waren meer kinderen die vroegen naar toekomstplannen. Andere vragen waren:

Fatime 9 jaar Afghanistan: " Waarom zijn er bomen hier?" Wie was de erste man vrouw die hier in deze AZC woonde? Hebben jullie en keuken? Heb je en zus of een broer of zusje of broertje? Waar kom je vandaan?"

Fatime 11 jaar: " Waar kom fandein? Jij alleen of met familie? Hoeveel zusjes of broertje heb jij?

Arvin 12 jaar: Hoe lang ben jij in Nederland? heb je statoes? Jij vind leuk Nederland? Jij familie is in Nederland? Hoe lang ben jij in deze AZC?

Na het opschrijven van de vragen hebben enkele kinderen elkaar in tweetallen 'geïnterviewd' voor de klas.

Interview tussen asilezokerskinderen.jpgidea met mannetje.jpg


VLOGS

De klas heeft ook gekeken naar de VLOG van Manan (16 jaar Armenië) en Roxanna (14 jaar Iran ). In die VLOG geven ze antwoord op de 'brandende vragen" van leerlingen van de St Joseph school in Velp.

Ook de VLOG's van Dalia (10 jaar uit Irak) en Emilia (10 jaar uit Moldavië) en die van Zoubaida (12 jaar uit Libanon)) en Irina (14 jaar) die vanuit Den Helder hun hun vriendinnetje Wajdihe groeten die verhuizen moest naar AZC Gilze maakten indruk. Sommige kinderen herkende elkaar van hun verblijf in eerdere AZC's.


ZELF MEDIA MAKEN

De opdracht Geef me je Hand is is altijd een van de leukst onderdelen van de les. De foto's zijn bedoeld als handreiking naar elkaar en naar de kinderen die in een AZC wonen. Maar wat is eigenlijk een handreiking? Een handreiking is een gebaar! Je wilt elkaar de hand toesteken bij een ontmoeting, ter begroeting, als blijk van vriendschap.

Jongens aan het werk.jpgAZC kids maken foto.jpg

Maar het kan ook een gebaar zijn van goede wil als je (nieuwe) vrienden wilt maken of om kinderen die het moeilijk hebben te helpen. In sommige landen worden handen ook heel mooi beschilderd met henna. Om de actieve rol en teamwerk van de leerlingen te stimuleren, werden de leerlingen in groepjes verdeeld en kregen ze 6 camera's. Vanuit een hun eigen aanpak en creatieve ideeën hebben de kinderen in groepjes foto's van hun handen gemaakt en moesten ze een bijbehorende 'symbolische' tekst opschrijven.

Red_right_hand.png


De hand is een mooi symbool voor vrede en vriendschap. Het is bijzonder om te zien hoe trots de kinderen zijn op hun prestaties. Ze schreven o.a. "Al onze handen samen staan symbool voor onze vriendschap" en "Samenwerken kan altijd" .

En ook fotografeerden ze hartjes gemaakt van hun handen, als symbool van vrede en liefde. Soleil uit Afganistan wilde perse de vlag van Afghanistan tekenen dus die komt goed in beeld! Eric, Adam, Arvin, Ghalid en Samir maakte een tekeningen van hun handen en schreven hun namen erbij als teken van eeuwige vriendschap. Eri, Adam en ...maakte zelfs een korte vlog.

Vrijwel alle kinderen wisten intuïtief direct hoe ze de camera's kunnen bedienen. Website laten zien http://www.up-side.nl/jouw-hand.


KINDERRECHTEN STICKER (Defence for Children) en GROEPSFOTO GROEP 8

AZC klassefoto.jpg

Het lesprogramma zal in de toekomst ook aandacht besteden aan het omgaan met de diverse 'modules' op de website zoals o.a de mega wedstrijd voor AZC kids DOE MEE EN WIN! en voor degenen die hun vriendjes en vriendinnetjes kwijt zijn, of jongens en meisjes willen ontmoeten die hetzelfde meemaken: GEEF TIPS. Raak je elke keer je vriendjes en vriendinnetjes kwijt. Zoek eens hier! Misschien vind je hem/haar wel. Of ontmoet je jongens en meisjes die hetzelfde meemaken. Sommige kinderen hebben veel geheimen. Jij ook? Hier op deze website kun je je geheim vertellen. En het lucht misschien op! GEEF TIPS